Menu

Motolud

Witam Cię na moim blogu!

Seat ibiza III FL

snip3rski

Witaj! 

Dziś kolejny z braci koncernu VAG. Hiszpański temperament który wylewa się z każdego zakątka tego samochodu ale także niemiecka precyzja którą możemy doświadczyć w każdym calu tego samochodu. Tak to seat Ibiza III FL. Zapraszam do lektury. 

Na początek historia! 

Jak dobrze wiemy seat Ibiza dzieli płytę podłogową ze swoimi braćmi segmentu B czyli skodą fabią i volkswagenem polo 9N.
Okres produkcji tego samochodu to od 2002- 2008. W roku 2005 projektant (Walter da Silva)  Ibizy, zdecydował się na facelifting który poprawił niewiele lecz można go poznać po troszkę bardziej zaokrąglonych lampach i po wzorze kratki na grillu.
Ibiza skupiała dość mocno swoją uwagę na usportowione wersje III które mogliśmy doświadczyć w klimacie FR oraz cupra. Były to niewielkie litrazowo silniki, lecz najmocniejsza wersja 1.9 TDI 180 km w połączeniu z tak lekkim nadwoziem dawała znakomite osiągi.

Fabryki w jakich była produkowana ibiza:

Hiszpania Barcelona
Chińska Republika Ludowa Nankin

Silnik

Jednostka która testowałem to niestety nie 1.9 TDI 180 w wersji cupra, tylko poczciwe miejskie 1.4 16V ale w 85 km co jak na ten litraż jest dość rzadko spotykane, zazwyczaj posiadały 75 km.

Nasza Ibiza rozpędza się do 100 km/h w 12 sekund co oczywiście nie kwalifikuje to nas do jazdy po torze czy jakimś wyczynowym wyprzedzaniu aut wyglądających mniej sportowo od niej, lecz daje nam na pewno efektywne spalanie w granicach 5.5 l 100km przy oszczędnej jeździe. Średnie spalanie takiego samochodu to granice 7l na 100km. Oceńcie sami czy jak na tak małe autko to dużo. 

 Silnik bazuje na podzespołach VW co daje nam minimalne koszty eksploatacji.  Jeśli chodzi o żywotność tego modelu i typowe usterki.

Z silnikiem nie miałem zadnych problemów podczas dość długiej bo 3 letniej eksploatacji. Jedyne do czego mogę się doczepić to hamulce bębnowe które nie są na tyle efektywne co tarcze a są ponad to jeszcze bardziej awaryjne, oczywiście nie dotyczy to tylko i wylącznie tego modelu lecz wszystkich samochodów zaopatrzonych w ten system hamowania. Podczas trasy która liczyła sobie 400 km bęben zapiekł się i dalsza droga była skazana na niepowodzenie, na szczęście udało mi się w porę zdjąć bęben i zmuszony byłem dojechać do najbliższego serwisu bez jednego hamulca.

Podczas mojej przygody z tym miejskim samochodzikiem miałem także problem z maglownicą która okazała się do całkowitej wymiany potem już tylko zbieżność i dalej mogłem cieszyć się z jazdy tym zrywnym ekonomicznym samochodem. Ekonomia o której pisałem wcześniej wyklucza wstawianie gazu do tego samochodu lecz ten samochód nie tylko ze względu na niskie spalanie nie powinien posiadać LPG, te silniki po prostu źle znoszą gaz. 

received_10202844393749016

Nadwozie 

 

Osobiście nie spotkałem się z osobą która powiedziałaby że ten samochód jest brzydki.
Nawet w wersji 1.4 widać sportowe zacięcie tego małego hatchback-a szczególnie w wersji poliftowej z "Miodowanym" grillem.

Nie mogło oczywiście zabraknąć także zamka schowanego pod dużym znaczkiem seata na tylnej klapie, to już jest znak rozpoznawczy każdego z seatów i choć na początku znalezienie go mogło sprawiać problemy, użytkownicy którzy latami eksploatują te samochody nie mają żadnego problemu z lokalizacją zamka 

Dobre zabezpieczenie antykorozyjne pozwala cieszyć się długą eksploatacją bez ognisk rdzy.
Samochód prezentuje się świetnie w różnych gammach kolorystycznych, mój akurat nosi kolor czarny, jak każdy dobrze wie ciężko utrzymać go w czystości i bez widocznych rys parkingowych, dlatego o takie auto trzeba dbać 10 razy bardziej.

 

 

 Bezpieczeństwo

 

W testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 4 z 5 gwiazdek co jest dobrym wynikiem jak na tak małe zwarte auto.

Auto posiada 4 poduszki powietrzne, prócz na kierownicy i desce ma je również w bocznej części foteli kierowcy i pasażera co było w tamtych czasach opcją dodawaną za dodatkową opłatą, test poduszek powietrznych bocznych wypadł prawidłowo.

Mimo małej przestrzeni na tylnej kanapie samochodu nie obyło się również bez systemu isofix pozwaljącego na bezpieczne zamontowanie fotelika naszego dziecka.

Jedyne do czego można się doczepić to do ochrony kolan podczas groźnego wypadku, nasza ibiza nie spełnia tych wymagań ale tylko dlatego że w tym segmencie samochodów niestety bardzo ciężko je spełnić gdyż przestrzeń między komorą silnika a kabiną jest bardzo słabo oddzielona ze względu na małą ilość miejsca 

 

Wnętrze

Wnętrze także pokazuje że grupa seata naprawdę zna się na rzeczy jeśli chodzi o stylistkę. Auto ma przejechane prawie 200000 km lecz jest w świetnym stanie. Deska rozdzielcza stworzona z miękkich plastików nie wydaje z siebie żadnych dźwięków. 
Wielofunkcyjna kierownica, climatronic i radio z wejściem AUX to coś co bardzo przypada mi do gustu, uwielbiam wszelkiego rodzaju sterowania z pozycji konsoli, im więcej mam ingerencji w daną sekcję radia czy climatronic-a tym lepiej czuję się w samochodzie, oczywiście wszystko ze smakiem tak jak jest to zrobione w ibize III generacji 

 

 

16735146_1161574093940306_247932363_o1

 Podsumowanie 

Autko bardzo oszczędne pod względem spalania jak i cen części, ale stop ibiza praktycznie się nie psuje więc po co nam w ogóle zaglądanie do sklepów z częściami samochodowymi :) (Mówię tutaj o własnych doświadczeniach, oraz mowa tu o jednostkach z silnikiem o zapłonie iskrowym 1.4) Pod względem wyglądu myślę że nie ma sobie równych w tej klasie, jest bardzo rasowa a mówiąc o wnętrzu wszystko jest bardzo dobrze spasowane. Nie jest może nad wyraz bezpieczne ale do samochodu tej klasy nie ma co przyczepiać się o bezpieczeństwo gdyż jest najmniejszym spośród wszystkich klas samochodem.

 Zapraszam także na Facebook: https://www.facebook.com/Motoludek-484559118574735/

Czy kupiłbym ponownie? Tak

Silnik 4/5

 Nadwozie 4/5

 Bezpieczeństwo 3/5

Wnętrze 4/5 

Ocena średnia: 3.75 ✭✭✭⋆✩

Komentarze (3)

Dodaj komentarz
  • mkpunktrent

    Co powiesz o takim seacie na pierwsze auto? Warto inwestować czy lepiej szukać coś innego dla początkującego?

  • snip3rski

    To auto stworzone jest dla początkującego kierowcy.
    Jeśli szukasz oszczędności polecam po stokroć Ibizę, niska cena części, oszczędność w parze z mocą która na pewno jak dla początkującego kierowcy będzie wystarczająca...
    A jeśli jesteś jeszcze przed 25 rokiem życia to polecam mniejsze litrażowo silniki taki jak wspomniany 1.4, składka OC nie zniechęci Cię na starcie tak jak w przypadku wyżej litrowego diesla ( Nie będę się rozpisywał dlaczego odradzam diesla na pierwszy samochód, zrobię o tym osobny artykuł). W pełni sprawne auto które nie doświadczyło "dzwona" posłuży Ci na wiele tysięcy kilometrów. Pozdrawiam.

  • hurtownia-drogowa.com.pl

    Seat ibiza III to jest fajny wybór jak na pierwsze auto, również i ja tak uważam, no i dostaniesz je w dobrych pieniądzach, jak na początek.

© Motolud
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci